تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار*:

سازمان تامین اجتماعی این ماه هم تقویم پرداخت حقوق بازنشسته‌ها را رعایت نکرد و هم‌چنان حقوق شمار زیادی از آنان را پرداخت نکرده است. سازمان تامین اجتماعی چند سالی است که یک جدول پرداخت براساس حروف الفبا دارد که مطابق با آن در گذشته از بیستم هرماه شروع به پرداخت حقوق‌ها می‌کرد. این ماه، پنجمین ماهی است که سازمان تامین اجتماعی به این جدول بی‌اعتنایی می‌کند. در ماه‌های گذشته حقوق‌ها با تاخیر تا یک هفته پرداخت شد. در ميان بازنشستگان ایرانی، بازنشسته های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی کمترین دریافتی را دارند طوری که بنا بر گزارش های رسمی بیشتر از ٧٠ درصدشان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

فعالان حقوق بازنشستگان در کانال‌های اطلاع‌رسانی ادعا می‌کنند که: هدف سازمان تامین اجتماعی از بی‌اعتنایی به حقوق بازنشستگان، دامن زدن به نارضایتی عمومی علیه دولت مسعود پزشکیان است که مدیر عامل کنونی سازمان بازمانده از دولت قبل، با او زاویه سیاسی دارد. بازنشستگان که سال‌ها است برای احقاق حقوق قانونی خود تجمعات اعتراضی و سایر اشکال اعتراضی برگزار می‌کنند، هفته گذشته با شعارهای تند علیه موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به درون این سازمان در تهران رفتند. مدیرعامل به خواست بازنشسته‌ها برای حضور در جمع آنان بی‌اعتنایی کرد و معاونش را فرستاد که بازنشسته‌ها او را نپذیرفتند .

تامین اجتماعی سال‌هاست که از تن دادن به قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان خودداری می‌کند و اجرای آن یکی از خواسته های فوری بازنشسته ها است. جمعیت بازنشستگان تامین اجتماعی با خانواده ایشان بر ۶ میلیون نفر بالغ می‌شود. «محمد اسدی» رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، «مهدی گلبان» و «مرضیه عابدی» فعالان سرشناس حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در پیام‌هایی به مدیرعامل این سازمان و رسانه‌ها، نسبت به تاخیر و تغییر در روند پرداخت حقوق بازنشستگان اعتراض کردند. آن‌ها گفته اند «بازنشستگان تامین اجتماعی عمری طبق فرایندی مشخص و در موعد مقرر حقوق خود را دریافت می‌کردند و بر همین اساس تعهدات مالی خود با دیگران را برنامه‌ریزی کرده‌اند. متاسفانه این‌که بصورت یکطرفه از سوی سازمان تأمین اجتماعی این فرآیند تغییر کرده و جدول های مختلف پرداخت حقوق در چندماه اخیر اعلام می‌شود، این رفتار سازمان باعث سردرگمی و بروز استرس بین بازنشستگان تامین اجتماعی شده که مناسب سن وسال این عزیزان نیست چرا که یک مرد هشتاد ساله نمی‌تواند به صاحب خانه و یا فروشگاه مواد غذایی محل امروز و فردا کند.»

آن‌ها با فراخواندن دولت و مجلس به حل مشکلات بازنشستگان، روی این موضوع تاکید کردند که: «حقوق امروز بازنشستگان تامین اجتماعی برمبنای سرمایه‌گذاری از محل حق بیمه سال‌ها زحمت ذخیر شده آنان است و پذیرفته نیست که گفته شود براساس توان پرداخت، جدول پرداخت حقوق‌ها تعیین شده است چرا که صبر ومتانت این عزیزان به این معنا نیست که از وضعیت موجود رضایت دارند.»

سازمان تامین اجتماعی که حقوق ذی‌نفعان را نمی‌دهد از بزرگترین کارتل های اقتصادی ایران است که مجلس دوبار طرح تحقیق و تفحص از یک هلدینگ آن به نام شستا را تصویب کرده ولی هیچ‌وقت نتیجه این تحقیق منتشر نشده و در اختیار نهادهای قضایی قرار نگرفته است.

*استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار


پست های مرتبط

پیام بگذارید